Uber bo 20. maja uradno začel delovati v Sloveniji, po poročanju ljubljanskih taksistov pa ameriškemu podjetju v Ljubljani še ni uspelo pridobiti zadostnega števila domačih voznikov. Kot je za Žurnal24 razkril Janko Belopavlovič, podpredsednik sindikata taksistov, se med taksisti pojavlja informacija, da naj bi podjetje rešitev iskalo tudi v tujini. Po njegovih informacijah naj bi floto sprva zapolnili z vozniki iz Hrvaške, pozneje pa morda tudi iz Pakistana in Filipinov, če v Sloveniji ne bodo našli dovolj kadra. "Iz Ljubljane jim je uspelo pridobiti le kakega posameznika," nam je povedal Belopavlovič.
Informacije smo preverili pri Uberju, kjer niso niti potrdili niti ovrgli informacije, da delavce iščejo na tujem trgu. Konkretnemu vprašanju so se izmaknili in namesto tega pojasnili, da so zadovoljni z odzivom v Sloveniji: "Izjemno nas veseli velik odziv taksi voznikov, ki so že izrazili interes za sodelovanje, kakor tudi dejstvo, da je aplikacijo Uber preneslo že več sto tisoč prebivalcev Slovenije."
Kdo in pod kakšnimi pogoji bo lahko vozil Uber?
Slovenska zakonodaja predpisuje obvezno licenco za opravljanje prevozov v cestnem prometu. Po podatkih Gospodarske zbornice Slovenije mora vsak, ki želi opravljati dejavnost cestnega prevoza, izpolnjevati več pogojev:
- imeti dober ugled,
- ustrezen finančni položaj,
- izkazano strokovno usposobljenost,
- biti lastnik (ali imeti najemno pogodbo) vsaj enega v Sloveniji registriranega vozila,
- imeti poravnane davčne obveznosti in prispevke za socialno varnost,
- izpolnjevati pogoje v zvezi z zahtevo glede sedeža, kot to določa 5. člen Uredbe 1071/2009/EU.
Gre torej za sistem, ki v Sloveniji dovoljuje taksi prevoze samo registriranim pravnim osebam ali samostojnim podjetnikom z urejenim poslovanjem in davčno transparentnostjo. To pomeni, da tudi Uberjev voznik ne more biti naključen posameznik brez statusa ali ustreznih dokumentov.
Prav tako morajo ljubljanski taksisti pridobiti dovoljenje za izvajanje avtotaksi prevozov na območju Mestne občine Ljubljana (MOL). To lahko dobijo le, če imajo opravljen izpit o poznavanju območja MOL. "K opravljanju pisnega in praktičnega izpita o poznavanju območja MOL se lahko priglasi voznik avtotaksi prevoznika, ki imajo veljaven vozniški izpit in potrdilo o znanju slovenščine in najmanj pasivnem znanju enega svetovnega jezika," je zapisano v pravilniku. Tako se pojavlja vprašanje, kako bi tuji vozniki, ki ne govorijo slovenskega jezika, sploh lahko pridobili licenco.
"Sodelovali bomo izključno z vozniki, ki imajo vse potrebne licence ter dosledno upoštevali pravila glede cen prevozov," za Žurnal24 na Uberju zagotavljajo, da bodo poslovali po pravilih. Ob tem pa poudarjajo, da "intenzivno sodelujejo z lokalnimi oblastmi za zagotavljanje popolne skladnosti s slovensko taksi zakonodajo in predpisi", kar pa pomeni, da rešitev teh vprašanj najverjetneje še ni dokončna.
Uber naj ne bi našel dovolj kadra
Razkrili smo, da je Uber v zadnjih mesecih aktivno iskal voznike v Ljubljani. Mnogi taksisti so nam potrdili, da so prejeli klice in vabila na sestanke, kjer so jim predstavniki podjetja ponujali različne pogoje sodelovanja. "Delujejo hinavsko. Vsakemu vozniku drugače povejo, kakšni bodo pogoji dela. Pravzaprav vsakemu govorijo točno to, kar želi slišati," je dejal eden izmed voznikov, ki se je sestanka udeležil.
Ljubljanski taksisti Uberja ne pozdravljajo z odprtimi rokami
Mnogi taksisti nad ponudbo sodelovanja z globalnim podjetjem niso navdušeni, saj menijo, da bi prihod Uberja "taksi dejavnost povsem pokopal" – predvsem zaradi poslovnega modela, ki temelji na t. i. dampinških cenah. To pomeni, da Uber storitve v začetni fazi namerno ponuja po nižjih, celo nerentabilnih cenah, ki so pogosto pod tržno vrednostjo.
Uber bo namreč v začetni fazi plačal razliko med ceno na taksimetru (npr. 9,50 evra) in tistim, kar dejansko zaračuna stranki (npr. 6,80 evra). A prakse v tujini kažejo, da ko Uber enkrat pridobi trg, preneha subvencionirati iz lastnega žepa – vožnje se začnejo zaračunavati v celoti prek aplikacije ali pa prenehajo pokrivati razliko, voznikom pa hkrati začenjajo zaračunavati višje provizije. Po poročilih iz tujine znašajo provizije Uberja od 20 do 30 odstotkov na vožnjo. To pomeni, da tudi če stranka plača 10 evrov, voznik dobi le 7–8 evrov, od tega pa mora odšteti še stroške (gorivo, zavarovanje, vzdrževanje avtomobila …).
Ljubljanski taksisti poudarjajo, da že zdaj delajo v zelo zahtevnih pogojih, plačilo pa je pogosto na meji dostojnega zaslužka. "Naše plače so že zdaj izjemno nizke. Pri vožnji, ki stane do 4 evre, taksistu ne ostane skoraj nič. Kdaj se zgodi, da delam ves dan, 12 ur, domov pa prinesem le 20–30 evrov," je povedal eden izmed ljubljanskih taksistov.
Belopavlovič opozarja, da Uberjeve ambicije v Sloveniji morda ne temeljijo zgolj na resničnem poslovnem interesu, temveč predvsem na marketinškem učinku: "Zakaj bi bilo Uberju zanimivo tako majhno tržišče, kot je slovensko? Tudi oni vedo, da tu kruha ne bo. Res, da niso pričakovali takšne sklepčnosti pri taksistih, ampak niso oni prišli v Slovenijo, da bi tu delali denar. Potrebujejo referenco, številko, da ko se bodo šli pogajat v več milijonsko mesto (ali državo), lahko rečejo, da je tudi v Sloveniji prisoten oziroma da se vsako leto širi. Ker je v večini držav nezaželen, se zanašajo na podporo veleposlaništva in malih (koruptivnih) držav, da na videz dosegajo zastavljene cilje oziroma da mažejo oči svojim delničarjem."
"Uber nam ni konkurenca"
Belopavlovič sicer pravi, da se ljubljanski taksisti ne bojijo prihoda Uberja. Ne verjamejo, da bo Uber v Sloveniji uspešen: "Uber nam ni konkurenca, konec koncev imamo ogromno stalnih strank, ki so zadovoljne z našimi uslugami in niti ne pomislijo na Uber. Uber bo pripeljal voznike iz drugih držav, ampak domačini se bodo raje peljali z domačo, preverjeno taksi službo, kot pa da jih vozi Filipinec ali Pakistanec."
Protest taksistov
Kljub temu naj bi v torek, 20. aprila – med 10.00 in 11.00 – ko bodo na ameriški ambasadi proslavljali prihod Uberja, nekaj ljubljanskih taksistov načrtovalo manjši protest: "Ne bomo zapirali ulic, kot smo to počeli med epidemijo, ampak se bomo samo zapeljali mimo ameriške ambasade in s tem povzročili manjšo gnečo. V znak, da prihoda Uberja ne podpiramo."
Politična podpora prihodu Uberja: Napoved spremembe zakonodaje
Belopavlovič je sicer prepričan, da je prihod Uberja v Slovenijo maslo Jerneja Vrtovca, poslanca NSi in nekdanjega ministra za infrastrukturo v času Janševe vlade. Med taksisti že namreč dolgo kroži neuradna informacija, da naj bi Vrtovec za sprejetje zakona, ki ga je pripravil Uberjev direktor za korporativne zadeve za srednjo in vzhodno Evropo Mark Boris Andrijanič, zaslužil 900 tisoč evrov. Spomnimo, zakon je bil leta 2021 sprejet, vendar je Inštitut 8. marec poleti 2022 vložil predlog zakona proti škodljivim ukrepom pretekle oblasti, kar je takrat dejansko preprečilo prihod Uberja v Slovenijo.
Vrtovec je sicer pred kratkim v oddaji 24ur napovedal, da si spet prizadevajo za spremembo zakonodaje v prid digitalnim platformam, kot je Uber – do tega pa bi lahko prišlo, ko bo prišlo do zamenjave oblasti. "Verjamem pa, da bomo v naslednjem mandatu, ko se bo vlada spremenila, nadgradili prihod Uberja in podobnih platform (kot recimo Bolt) tudi s spremembo same zakonodaje. Da bo ljudem lažje naročati taksi storitve preko aplikacij. Na ta način bo celovita slika veliko učinkovitejša," je dejal Vrtovec.
Vrtovec je sicer komentiral odziv ljubljanskih taksistov in jasno povedal, da po njegovem mnenju njihova zaskrbljenost ni upravičena: "Mi se ne smemo bati konkurence. Mi moramo biti veseli, da pride več ponudnikov tovrstnih storitev, ki omogočijo boljše, kakovostnejše in tudi cenejše prevoze."
Žalostno je, da novinarji/ke ne naredijo niti osnovne "domače naloge" - že par klikov po Biziju/Companywall lepo pokažejo trenutno stanje taksistov - največji igralci se hvalijo koliko imajo taksistov v Ljubljani, na firmi pa imajo 5,6 zaposlenih? Kaj je potem… ...prikaži več tukaj drugače, če je že sedaj 95% voznikov s.p.-jev ali še slabše pod drugumi oderuhi? Vse za klike, v šolo ste pa hodili - za kaj?? Kdo koga tu podpira, lobira ali prejema provizije za medijsko gonjo in več klikov?
Ne razumem zakaj se toliko repenčimo. Nova firma bo delala v SLO. Imamo neki urad za varstvo konkurence, torej če bodo uradniki naredili svoj del kontrole ni problema. Večji problem je, če bo zopet politika spremenila zakone tako, da bodo… ...prikaži več pisani enemu na kožo. Zopet bi se moral UVK oglasiti in preprečiti vnaprej anomalije. Če ne bo tako se ve, da Ubre maže tako da vozi. Kakšno mast in koliko ter komu, za to pa imamo ministrstvo, ki ima bivšega kuharja za glavnega. Res da ima veliko preprogo.....
nekoč smo imeli union in laško, kaj imamo pa dons ? hecno je da greš v štacuno recimo špar pa je unino o,5l konzerva do centa (do milicenta) enako draga kot 0,5 l konzerva laškega. ala neka konkurenca, a ne… ...prikaži več ?in takole se svet vrti, včasih je bila soška postrv, dons je pa amerikanka. včasih je bila tefka, dons je pa viljamovka.. včasih je bil taksit, jutr bo pa uber. in men verjemte, da ko bo uber glavni in edini, ne boste vedel kolk vas bo koštal dokler ne boste plačal, pa potem ne bo zihr.