Avto > Iz druge roke
14144 ogledov

Brez tega ključnega orodja ni pravilne domače menjave pnevmatik

Menjava pnevmatik Profimedia
Le malo domačih vulkanizerjev uporablja zelo pomembno orodje.

Zaradi ugodne vremenske napovedi z višjimi temperaturami je končno nastopil čas za menjavo pnevmatik. Zakon jih je formalno sicer dovoljeval že od 15. marca, a vozniki se bolj zanašajo na priporočilo, da se letne pnevmatike lahko namesti na vozilo, ko se dnevna temperatura začne redno dvigati nad 10 stopinj Celzija, zjutraj pa ne pada več pod ledišče. V takšnih razmerah namreč sestava zmesi v letnih pnevmatikah deluje bolje kot tista v zimskih, zavorna pot je krajša, stabilnost v zavojih boljša, obraba pnevmatik manjša.

Mnogi vozniki imajo ločen komplet pnevmatik na platiščih že doma in montažo ob pomoči dvigalke opravijo sami. S tem prihranijo na času in denarju, pa še dober občutek je, ko kakšno stvar pri avtu lahko opravijo kar sami.

Ob sledenju pravilom menjave v lastni režiji pa številni še vedno ne upoštevajo pomembnega vulkanizerskega orodja - navornega oziroma moment ključa. 

Naloga moment ključa je, da vijak zategne dovolj - ne preveč, ne premalo. Če je vijak zategnjen premalo, bo sčasoma med vožnjo lahko popustil, breme se bo moralo prenesti na preostale vijake. Če tudi ti niso pravilno zategnjeni, lahko pride v skrajnem primeru celo od ločitve kolesa med vožnjo, čeprav bi vas na to moralo prej opozoriti tresenje in ropotanje. 

Če pa je vijak zategnjen premočno, kar je pravzaprav še pogostejša napaka domačih vulkanizerjev, tvegate poškodbe na navoju ali na luknji za vijake v platišču. Ne gre le za estetsko napako, ampak se lahko poškodba, ki vpliva na način pritrditve kolesa na avto, čuti med vožnjo v obliki tresenja volana in vibracijah. Vibracije pa na sestavnih delih podvozja puščajo posledice. 

"Pravi občutek je težko pridobiti, ko pa uporabiš momentni ključ, ugotoviš, da sploh ni treba tako močno zatisniti kolesa, kot misli večina ljudi," je uporabnost tega orodja za Žurnal24.si komentiral Žan Umek iz podjetja Avtomehanika in vulkanizerstvo Umek. Med svojim delom se pogosto srečujejo s preveč zategnjenimi vijaki na vozilih strank.

Kako deluje

V dobi, ko ima skoraj vsak zasebni avto nameščene letne pnevmatike na aluplatiščih, je pravilno zategovanje vijakov izrednega pomena, tipi platišč pa imajo glede na svojo obliko in zmes materiala različne vrednosti navora. Med modeli vozil so lahko razlike v navoru za platišča celo 100-odstotne.

Moment ključ ima nastavljivo skalo, na kateri se določi vrednost maksimalnega zategovalnega navora. Ko dosežete nastavljeno mejo, boste slišali in začutili v ključu glasen klik, ki vas bo opozoril, da je vijak dovolj zategnjen.

Menjava pnevmatik  | Avtor: Shutterstock Shutterstock

Tabela vrednosti navora

In prav tu se pojavi težava za domače mojstre - kako vedeti za pravilno vrednost navora, ko pa ima vsak avtomobilski model ali pa celo različica svojega? Pri pretežnem delu avtomobilov se navor zategovanja giblje med 110 in 120 Nm, tako da s to nastavitvijo ne boste zgrešili. Praviloma pa imajo večja in težja vozila (suvi, kombiji) višje vrednosti, ki lahko dosegajo celo 200 Nm.

Potrebni navor za zategovanje je po navadi zapisan v uporabniškem priročniku pri poglavju o pnevmatikah. Če naknadno kupite (neoriginalna) platišča, potem bodite pozorni na zapisano v priloženem certifikatu.

Če navora za točno vaš avto in tovarniška platišča ne najdete, potem si lahko pomagate s tabelo na spletni strani Ersatzteile, kjer so zbrani tudi podatki za nekoliko starejša vozila.

Momentni ključ boste našli v vseh trgovinah z avtodeli in bolje založenih tehničnih trgovinah. Bodite pozorni na vrednost navora, ki ga omogoča. Za višje navore boste potrebovali kakovostnejše ključe.

Vsak verodostojen vulkanizer vam bo seveda pnevmatike zategnil z momentnim ključem in ustreznim navorom. Če tega ne počne, potem je čas, da si poiščete boljšega.

Kratka ponovitev nekaterih pravil menjave pnevmatik v lastni režiji:

  • Avto na trdni ravni površini parkirajte v prestavi in zategnite ročno zavoro.
  • Dvigalko postavite na za to predvideno točko na dnu avtomobila. 
  • Pred ponovno uporabo vijake očistite rje. 
  • Označite pnevmatike, ko jih snamete. Tiste, ki jih montirate, pa namestite križno glede na lansko sezono, če imajo simetričen profil, oziroma spredaj-zadaj, če imajo profil usmerjen.
  • Po montaži nujno preverite tlak, po okoli 100 kilometrih pa znova zategnite vijake. Seveda z momentnim ključem.

andrej.leban@zurnal24.si

Komentarjev 5
  • sandi76 09:53 01.april 2021.

    Ne samo domači menjalci gum, tudi nekateri 'profesionalci' še danes ne uporabljajo moment ključa . Pred leti je kolegu začela vibrirati guma, ker tak 'profesionalec' ni pravilno pritrdil vseh vijakov.

  • jjjaaannneeezzz 11:31 30.marec 2021.

    Lani in letos sem zaradi Covida menjal platišča sam. Ko sem prvič hotel odviti vijake, sem mislil, da bom ključ zlomil, tako so bili zategnjeni. Sam sem zategnil pravilno z moment ključem in sedaj spomladi, sem jih odvil popolnoma enostavno. ...prikaži več Dejansko sem videl, da mi je vulkanizer krepko preveč zategnil vijake. Poleg tega pa jaz še malo počistim in namežem navoje, tako da je vse lepo. Se strinjam, da je dober občutek, ko sam nekaj narediš.

  • Dusan21 19:07 29.marec 2021.

    Berem oglas,menjamo gume na domačem dvorišču: Akcijska cena. obrnem telefon in v nekaj minutah se prikaže na dvorišču zagrenjen možakar, v dobro voljo ga spravim z zgodbo o Štefanu in Lili, udarno vest RTV slovenije, kje Tanja vsa zaripla v ...prikaži več čebulco opisuje zgodbo o hrvaškem generalu in jagnetu, halo Tanja, pa ti si deklica za vse, za vse se razdajaš, si krasna bejba, poznaš sprehajalce neobritih ovac, od generala do kaplarja, zvezdosl-ovce, naravosl-ovce, pa kulovce, pa levake in desnake in,,,,,