Avto
7847 ogledov

Zimska proti letni pnevmatiki

Test pnevmatik na Vranskem
1/12
Anže Petkovšek
Voznica je imela na števcu vsega 50 km/h, a ko je zavrla, je avto odneslo 60 metrov daleč. Pogled na gume je povedal vse.

Se slovenski vozniki zavedajo, kaj je najpomembnejši del na avtomobilu v slabih voznih razmerah? Če bi vprašali voznike, bi večina pravilno odgovorila - pnevmatike! A v praksi je drugače, kar se opazi že pri tem, koliko je voznikov je kljub današnjim zimskim razmeram na pot odšlo brez zimske opreme. In ko svoje izkušnje s tečajniki povedo še inštruktorji varne vožnje ...

Domov so odnesli izkušnjo, ki jih bo morda že danes reševala

V Centru varne vožnje AMZS na Vranskem je minuli petek potekal zanimiv praktični test o pomenu varnih pnevmatik. Testirali so jih kar uporabniki sami in sicer bralci žurnala24.si, ki so se prijavili na izziv, katerega je naš medij pripravil v sodelovanju z AMZS. Zanimanje je bil ogromno, zato smo morali za 30 prostih mest opraviti žreb. Udeleženci različnih starostnih skupin so na Vransko prišli z nekoliko nezaupanja, a v pričakovanju nove izkušnje, vsi po vrsti in ne glede na dolžino vozniškega staža pa odhajali zelo zadovoljni.

Sneg na cestah Kaos na cestah Slovenija Dars: "Razmere so ekstremne"

“Pričakujem predvsem to, da bom pridobila kaj novega znanja o obnašanju avtomobila v različnih situacijah. To bo tudi priprava na zimsko pluženje,” je tako vnaprej dejala Zala Jeglič Schiro, sicer voznica tovornjaka cestne službe.

“Naj vam bo jasno, danes ne bomo promovirali nobene znamke pnevmatik, promovirali bomo zgolj varne pnevmatike,” pa je uvodoma dejal inštruktor Dani Granda.

Test št. 1: zaviranje z zimsko proti letni 

Na prvi vaji so pod vodstvom inštruktorja Vojka Safrana vozniki in voznice primerjali zavorno pot med novo zimsko in novo letno pnevmatiko na podlagi z vsega 30 odstotki oprijema. V realnem prometu je to zelo zvožen, moker in hladen asfalt, ki je zelo pogost na naših cestah, saj ga lahko opazimo na številnih odsekih v prestolnici, pa tudi v Istri in drugod.

Vulkanizer Katere so najboljše? Avto Test zimskih gum 2017- katere so najboljše?

Pri vsega 50 km/h je bila zavorna pot na novih letnih pnevmatikah kar 60 metrov, četudi so vozniki pravilno zavirali z vso silo in brez popuščanja. Na zimskih pnevmatikah se je avto pri najboljših zaviralcih ustavil po okoli 35 metrih. Pri večini pa precej dlje. Vozniki in voznice so namreč delali napako, da so premalo odločno pritisnili na zavoro. “Moram priznati, da do danes nisem pravilno zaviral. Šele inštruktor mi je pojasnil pravilni postopek,” je povedal eden od udeležencev. Prav vsi so bili presenečeni, kako dolga zavorna pot je že pri “vsega” 50 km/h. Še do večjih razlik bi prišlo na slabši podlagi. Steptan sneg recimo nudi le še 20-odstotni oprijem za pnevmatiko.

Test pnevmatik na Vranskem | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Na drugem delu vaje so vozniki pred pričetkom zaviranja morali pospešiti na 80 km/h, avto pa je takrat le z eno stranjo zapeljal po spolzki podlagi, z drugo stranjo pa po sicer mokrem, a grobem asfaltu. Z zimsko pnevmatiko se je avto v takšnih okoliščinah ustavil ne prej kot po 40 metrih. Tisti z letno pnevmatiko je imel po 40 metrih kljub zaviranju še visoko hitrost, ustavil se je šele po 70 metrih. Si predstavljate, kaj vse lahko povozite v teh 30 metrih razlike?

“Ogromna razlika je. Vidi se, kakšna je res razlika med letnimi in zimskimi gumami, še posebej v tem vremenskem času,” je komentiral udeleženec Iztok Ahačič. “Zelo mi je všeč, da lahko vidim in š posebej občutim, kakšna je razlika,” je dodal in pojasnil, da sam vedno poskrbi za ustrezno zimsko opremo na avtu. Morda tudi zato zaradi pnevmatik še ni imel slabih izkušenj na cesti.

Test št. 2: s katero boste bolj varni v spolzkem ovinku?

Druga vaja simuliranja delovanja bočnih sil je potekala na drsni plošči in na drsečem krogu. Drsna plošča je odnesla zadek vozila v eno ali drugo smer, voznik pa naj bi s pravilno reakcijo pravočasno poravnal vozilo. Zanimivo je bilo, da je kar nekaj voznikov ali voznic dejalo, da so lažje lovili zadek na avtu z letnimi pnevmatikami. A na drsnem krogu je bil avto z zimskimi pnevmatikami v izraziti prednosti.

“Na vaji na drsni lošči in pri vožnji v zelo spolzek ovinek se vidi, kaj pomeni razlika v vožnji z zimskimi in letnimi pnevmatikami. Že pri 30 km/h v ovinku z letno pnevmatiko nisem mogel več varno obvladovati vozila. Vleklo me je ven,” je opisoval Franc Podpečan, s 43 letnimi izkušnjami s cest. “Z zimsko pnevmatiko sploh ni prišlo do oddrsavanja, pa čeprav sem vozil hitreje kot z vozilom z letnimi gumami. Na letni pnevmatiki pa sem izgubil občutek na volanu,” je dodal Stojan Stegenšek, ki priznava, da je imel na snegu že tudi kakšno slabo izkušnjo. “Vedno pazim, da imam zimske gume. In ne samo to, tudi da so dobre. Če niso več povsem nove, potem še posebej prilagodim vožnjo razmeram na cesti.”

Test št. 3: naj boljši profil namestim zadaj ali spredaj?

Tretji modul je bil še posebej zanimiv, saj smo prek njega (tisti ki to želi) končno dobili odgovor na tolikokrat za šankom odprto temo, ali bolj obrabljene pnevmatike sodijo na prednjo os avta ali na zadnjo.

Prvi avto je imel spredaj zakonsko še dovoljeno raven dezena, zadaj pa nove gume. Drugi avto je imel ravno obratno nameščene pnevmatike. Prvi avto je imel na spolzkem klancu z vsemi elektronskimi pripomočki, na katere se je lahko zanašal, velike težave, da je sploh speljal. Vozniki so se mučili, sklopka je smrdela. Avto z dobrimi pnevmatikami na prednji osi je imel občutno manj težav pri speljevanju v klanec, saj so kljub prenosu teže na zadnjo os prednje pnevmatike ohranile oprijem. Situacija pa se je obrnila, ko sta oba avta zapeljala po klancu navzdol, pri čemer sta morala zavreti in se izogniti vodni oviri.

Avto s slabimi gumami spredaj in dobrimi zadaj je ostal stabilnejši, saj zadek ni zdrsnil, je pa imel voznik več težav zaradi slabše vodljivosti, torej podkrmarjenja. Avto z dobrima prednjima pnevmatika teh težav ni imel, zato pa je pri zavoju na klancu veliko prej prišlo do prekrmarjenja, torej drsenja zadka. Avto namreč pri zaviranju prenese težo naprej in še poslabša oprijem zadaj.

Test pnevmatik na Vranskem | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Kakšna namestitev je torej boljša? “Dobro vodljiv avto v vseh situacijah je lahko le takšen, ki bo imel tako spredaj kot zadaj približno enako obrabljene pnevmatike, ki pa morajo seveda imeti še dovolj dezena,” je po koncu vaje strnil občutke voznikov inštruktor Dani Granda. “Zato je nujno, da zaradi enakomerne obrabe redno menjujemo pnevmatike med prednjo in zadnjo osjo. Če je potrebno in delamo veliko kilometrov, to počnemo že tudi med sezono. Če jih boste menjali šele po 25 tisoč prevoženih kilometrih, bo to že veliko prepozno.”

Prav vsi udeleženci testa so domov odhajali zadovoljni in bogatejši za izkušnjo, kako pomembna je dobra in vremenskih razmeram prilagojena obutev avtomobila. “Saj v teorije vse to dobro vemo, ampak šele ko v praksi preizkusiš razlike med letno in zimsko pnevmatiko, vidiš, da imajo naša priporočila resnično podlago," je dejal inštruktor Vojko Safran.

“Takšen dogodek je zgolj za pozdraviti. Vsi šoferji bi morali preizkusiti to, kar smo imeli danes priložnost mi. Verjamem, da bi bilo potem nesreč veliko manj in da bi vozili bolj odgovorno," pa je dejal Matej Kranjc.

A v realnosti so razmere na žalost drugačne, vozniki raje kot varnosti prevečkrat dajejo prednost čim nižjim ali celo nikakršnim stroškom. Zato pri nakupu mnogi iščejo čim cenejšo pnevmatiko, ali pa se vozijo na takšnih, ki so že zdavnaj presegle rok uporabnosti, pa četudi imajo še nekaj profila.

Najbolj je to neznanje očitno med mladimi, ki jih avtomobili zanimajo precej manj kot starejše generacije. “Ko opravljamo tečaje za mlade voznike, imamo ogromno tečajnikov, ki ne znajo povedati niti tega, ali so se k nam pripeljali na zimskih ali letnih pnevmatikah,” je povedal inštruktor Tomaž Farčnik. “'Pri nas pa za to ata skrbi', je najpogostejši odgovor." Farčnik dodaja, da znata letnico izdelave pnevmatike na njenem obodu najti kvečjemu eden ali dva v skupini. “Letošnji rekord je, da je nekdo prišel na tečaj s 17 let starimi pnevmatikami. Toliko je bil star tudi avto. Seveda je imelo to vozilo nato na vajah največ težav z obvladovanjem.”

Svoje pove tudi dejstvo, da izmed 30 udeležencev na testu v petek popoldan okoli polovica še ni zamenjala letnih pnevmatik z zimskimi. Takrat je bil za danes že napovedan sneg. 

Nagrajenci so:

Intenzivni tečaj varne vožnje

Jurij Jež

Brezplačna menjava pnevmatik

Kristof Vilfan
Veruška Metelko

Brezplačna hramba pnevmatik

Ludvik Stanovnik
Barbara Babšek

Darilni bon za storitve AMZS

Janez Mojškerc
Janez Kokalj
Klemen Bohinc
Rok Dežman
Boptjan Rakovec
Robert Guštin
Stanko Gril
Lidija Tomažič
Igor Hauptman
Aleš Ajdnik

dezurni@zurnal24.si

Komentarjev 2
  • tudbognasvečnereši 10:40 15.november 2017.

    Čisti nateg, že ko pogledaš film vidiš da je to nateg. Priznana nemska avto revija AUTO BILD ,je v oktobrski in novembrski reviji je naredila enak test,samo da se tam res vidi s katero gumo so vozili. Rezultati so pa ...prikaži veča povsem realni saj niso odvisni od SLO lobijev. Njihovi rezultati so takšni da je zimska guma boljša od letne samo na snežni podlagi, povsod drugje pa prednjači letna guma ki je daleč pred zimsko. Naj si naši "vele instruktorji" kupijo to revijo da ne bodo več nategovali ljudi.

  • Lavdan 14:12 13.november 2017.

    AL in GP, reklamna agenta za AMZS Vransko. Spoštovani, to je bil preventivni Žurnalov dogodek v sodelovanju z AMZS. Z več kot 400 prijavljenimi bralci. Preventivni v smislu ozaveščanja o pomenu zimskih pnevmatik. Lavdan, naslednjič vabljeni tudi vi. Urednik avtomobilizma.